1135
Immaculata
Oryg.: rkps AN. Jedna karta jednostr. zapis.
Maria
Quidquid est vel est Deus vel a Deo.
In S[anctissima] Trinitate Deus Pater vel a Patre.
Actioni omni reactio aequalis et contraria.
Pater per Filium et Spir[itum] S[anctum] solum agit.
Filius incarnatus est Iesus Christus.
Spiritus S[anctus] quasi incarnatus est Immaculata.
In Patre una persona et una natura.
In Iesu Chr[isto] una persona et duae naturae.
In Immaculata duae personae et duae naturae, sed quam strictissima unio.
In anima iusta est Spiritus Sanctus; ergo in iustissima Immaculata est quam perfectissime Sp[iritus] S[anctus]. Immaculata non solum est immaculate concepta sed et Immaculata Conceptio (Lourdes). - Inde Spir[itus] Sanctus tanto perfectissime in Ea regnat.
Omnis actio a Patre per Iesum et Immaculatam in animas, et reactio ab animabus per Immaculatam et Iesum ad Patrem.
Inter Patrem et Iesum, et inter Iesum et Immaculatam est perfecta unio; solum inter Immaculatam et animas multa sunt perficienda.
Ideo M.I.; frequens locutio de Immaculata; et cogitatio et narratio, et auditio [ 1 ] de Ea.
Immaculata est Mediatrix omnium gratiarum quia est Spiritus Sancti, ex unione intimissima vitali cum Spiritu Sancto. - Et ideo per Eam ad Iesum et Patrem.
Causa Immaculatae est mysterium stricte dictum q[uia] Mater Dei et Deus est infinitus cum mens nostra sit finita.
[P. Maximilianus M-a Kolbe]
[Przekład polski]
Maryja
Niepokalana
Cokolwiek istnieje - albo jest Bogiem, albo [pochodzi] od Boga.
W Trójcy Przenajświętszej - Bóg jest Ojcem albo [pochodzi] od Ojca.
Każdej akcji odpowiada reakcja równa i przeciwna.
Ojciec działa tylko przez Syna i Ducha Świętego.
Jezus Chrystus jest Synem wcielonym.
Niepokalana jest jakby Duchem Świętym wcielonym [ 3 ].
W Ojcu [jest] jedna osoba i jedna natura.
W Jezusie Chrystusie [jest] jedna osoba, a dwie natury.
W Niepokalanej - dwie osoby i dwie natury, lecz jako najściślej zjednoczone [ 4 ].
W sprawiedliwej duszy przebywa Duch Święty; więc w najsprawiedliwszej Niepokalanej Duch Święty przebywa jak najdoskonalej. Niepokalana jest nie tylko niepokalanie poczęta, lecz również Niepokalanym Poczęciem (Lourdes). Stąd Duch Święty króluje w Niej w jak najdoskonalszym stopniu.
Wszelka akcja od Ojca przez Jezusa i Niepokalaną do dusz, a wszelka reakcja idzie od dusz przez Niepokalaną i Jezusa do Ojca [ 5 ].
Między Ojcem a Jezusem i między Jezusem a Niepokalaną istnieje doskonałe zjednoczenie; jedynie między Niepokalaną a duszami jest wiele do zrobienia.
Stąd MI; częste mówienie o Niepokalanej; i myślenie, i opowiadanie, i słuchanie o Niej.
Niepokalana jest Pośredniczką łask wszelkich, ponieważ należy do Ducha Świętego, co wynika z jak najbardziej wewnętrznego, życiodajnego zjednoczenia z Duchem Świętym. - I dlatego przez Nią do Jezusa i Ojca.
Sprawa Niepokalanej jest ścisłą tajemnicą, ponieważ Maryja jest Matką Boga, a Bóg jest nieskończony, podczas gdy umysł nasz jest skończony.
[O. Maksymilian M-a Kolbe]
[ 1 ] Wyraz trudno czytelny; lekcja prawdopodobna.
[ 2 ] Szkic do artykułu pt. Immaculata - zob. Pisma, 1136.
[ 3 ] To śmiałe sformułowanie myśli należy rozumieć w świetle następnych zdań.
[ 4 ] Zdanie to należy rozumieć w świetle innych rozważań o roli Niepokalanej. Jasną jest rzeczą, że Najświętsza Maryja Panna ma jedną naturę i jest jedną osobą, drugą natomiast osobą jest i drugą naturę a Duch Święty, z Nią zjednoczony.
[ 5 ] Tę myśl św. Maksymilian rozwija w innym miejscu: "Tak jak łaska spływa na nas od Ojca przez Syna i Ducha Świętego, tak słusznie owoce tej łaski wstępują od nas do Ojca w porządku odwrotnym, tj. przez Ducha Świętego i Syna, czyli Niepokalaną i Pana Jezusa. Jest to prześliczny pierwowzór akcji i reakcji" - zob. Pisma, 560; także 1133, przyp. 2.