845
[Rekolekcje przed subdiakonatem]
Oryg.: rkps AN. Cztery karty dwustr. zapis.
Ćwiczenia duchowne 1916 [roku] przed subdiakonatem
Wstęp
Pan Bóg jest dobry nieskończenie; więc mniej lub więcej od ciebie zależy.
1 d[zień]
I M[edytacja]
Służ Panu Bogu tak, jak Panu Bogu, a nie [jak] tobie się podoba. To jest twą jedyną największą i esencjonalną sprawą. I dla ciebie jest piekło otwarte.
Pycha [ 2 ] jest początkiem wszelkiego złego [por. Tb 4,14].
Teraz czas drogi.
"Ta jest najwyższa mądrość, przez wzgardę świata ciągnąć do królestwa niebieskiego" [ 3 ].
Pokora Niepokalanej spowodowała Macierzyństwo Boże: "Quia ancillam humilem..." [ 4 ] [por. Łk 1,48].
Pan Bóg się upokarza; a ty, gnoju, się pysznisz!
Nierozłącznymi towarzyszami ubóstwa są: wzgarda i boleść.
Pycha cnoty w grzechy zamienia; a pokora grzechy w cnoty [ 5 ].
Tylko pokorny jest spokojny.
Celem szatana: wzgarda P. Boga i potępienie dusz. Celem P. Jezusa: należna chwała Boża i zbawienie dusz.
Bronią (sidłami) szatana: bogactwa, honory i przyjemności; bronią P. Jezusa: ubóstwo, wzgarda i przykrości (ale to wszystko słodsze nieskończenie od światowości) [ 6 ].
Bądź spokojny: [ 7 ] Oddaj się cały w ręce miłosiernej Opatrzności Bożej tj. Niepokalanej i bądź spokojny, i w pokoju czyń Wolę Bożą.
[Notatki bez oznaczenia dnia i medytacji]
M[edytacja], d[zień]. Upadły na duchu pomyśl: "Błogosławieni miłosierni, albowiem miłosierdzia dostąpią" [Mt 5,7].
O[jciec] R[ektor] [ 8 ] - dozwól [ 9 ] się wieść Panu Bogu; a nie ty chciej wieść Pana Boga.
Posłuszny [ 10 ] bądź, bo przez to najwięcej udoskonalisz siebie i innych; to jest bowiem Wola najmądrzejszego, najpotężniejszego i najmiłościwszego Ojca. Lepiej utracić honor, wszystkie dobra i życie, niż obrazić Pana Boga choćby lekkim grzechem, bo grzech jest złem nieskończenie większym.
Pan Jezus wzgardzony, ukrzyżowany: propter te [ 11 ].
Ufaj Bogu, a będziesz niewzruszony.
Zawsze i wszędzie możesz być szczęśliwym, jeżeliś posłuszny, bo Pan Bóg disponit omnia suaviter [ 12 ] [por. Mdr 8,1]. Czemuż się więc, głupi [ 13 ], troszczysz? [por. Łk 12, 20].
Św. Augustyn: "Panie, czyń ze mną, jak wiesz i chcesz; wiem bowiem, żeś kochający" [ 14 ].
Sprzeciwiając się posłuszeństwu często spotkasz to, czegoś chciał uniknąć.
Staraj się o najwyższy (tj. jaki Pan Bóg chce) stopień w niebie; bo więcej cierpienia kosztuje piekło, jak niebo (plus minus) = Posłuszeństwo.
Dąż do najwyższego [ 15 ] stopnia doskonałości, bo jak umrzesz, tak zostaniesz na całą wieczność; a umrzesz wkrótce, kiedy się nie będziesz spodziewał i pójdziesz na drugi świat sam i nagi.
Staraj się być podobnym Panu Jezusowi Ukrzyżowanemu. Praedica "Iesum et hunc Crucifixum" [por. 1 Kor. 2,2] vita et verbo [ 16 ].
Na sądzie ostatecznym ścisły zdasz rachunek z każdej chwilki czasu; z każdej łaski otrzymanej; z każdego talentu (nie rozwiniętego!), ze wszystkiego dobrego, coś mógł zrobić (opuszczone!): więc spokój; na puszczy, abyś mógł słyszeć głos Boży.
Wróć do gorącości [ 17 ] [por. Ap 2,4-5] (zgadzania się i wykonywania Woli Bożej), bo źle ci teraz, dobrze było przedtem; a Pan Bóg z najczulszą miłością cię oczekuje.
Bądź panem, królem siebie, nikomu (nawet sobie), prócz Boga [ 18 ] samego, nie poddanym. - Pokój.
Idąc za Panem Jezusem będziesz królem, przyjacielem, synem i spadkobierca Bożym [por. 1 Sm 15,23; Wj 19,5-6; J 15,14-15; Mt 25,21]; o tyle szczęśliwym, o ile bliżej będziesz Go naśladował. Prawdziwie nieszczęśliwa i trudna jest droga potępienia i oziębłości.
Bądź Chrystusem [ 19 ].
Czyń, co, kiedy i jak Pan Bóg chce = zgoda z Wolą Bożą i posłuszeństwo = najwyższa mądrość.
Nie przywiązuj się zanadto nawet do rzeczy koniecznie potrzebnych.
Oblubienicą św. O. Franciszka jest Ubóstwo [ 20 ], które i swoim synom w spadku zostawił.
Czuwaj! Współzawodnicz w wierności, w wypełnianiu najmniejszych reguł. Czyń, co czynisz.
Czyń, co czynisz; o nic się nie troszcz; twój nieskończenie dobry Ojciec na pewno przygotuje ci zawsze i wszędzie to, co jest najlepsze dla ciebie; wielką przykrość czynisz temu Ojcu najlepszemu, gdy dobroci Jego nie dowierzasz troszcząc się o cokolwiek.
Rozmyślaj często o tym, że cała wielkość, świętość i godność twoja zależy jedynie od wypełnienia Woli Bożej [ 21 ]; reszta: sława, bogactwa, wygody, prace, nawrócenia, modlitwy, pokuty i nawet męczeństwo - poza wolą Bożą są niczym, marnowaniem czasu, grzechem.
Oddaj się zupełnie Panu Bogu, a będziesz szczęśliwy.
Dlatego studiuj Ukrzyżowanego. Upodobnij się Jemu.
Czytanie Listów św. Pawła i "Naśladowania".
Oznacz, co masz czynić na wakacjach, abyś nie był "tam i sam się tułający". Zajmij każdą chwilę czasu: "podział godzin". Staraj się o zbawienie wszystkich wszystkimi [ 22 ] możliwymi sposobami, bo Pan Jezus powiedział św. Brygidzie, że za każdą duszę gotów jest cierpieć nawet więcej niż wycierpiał, aby tylko ją zbawić (nabożeństwo do Niepokalanej).
Bądź symplicznym [ 23 ], jak dziecko, ale roztropnie: Z Panem Bogiem, N[ajświętszą] Panną, [wobec] przedstawiających P. Boga, tj. przełożonych, bezwzględnie itd.; z ludźmi jako ludźmi krytycznie.
Używaj wszystkich [ 24 ] środków, które ci Pan Bóg oznaczy do dojścia do doskonałości, a będziesz prawdziwie spokojny i szczęśliwy.
Pragnij cierpieć [ 25 ] i być wzgardzonym [ 26 ] (choćbyś tę samą zasługę i chwałę Bożą mógł uczynić bez tego) dlatego jedynie, że Bóg twój tak samo żył. Wzgardzony - "ukrzyżuj, ukrzyżuj" [Łk 23,21] - od wszystkich, którym tyle dobrego uczynił. Zapłatą twoją od ludzi niech będzie wzgarda, boś: 1) godzien tego za to, co twego jest w pracy; 2) Pan Jezus taką zapłatę otrzymał i otrzymuje, niestety.
Najniegodniejszy! najwięcej marnujesz łaski Boże.
Cierp i pracuj, o ile możesz w .ukryciu (o marnotrawco łask Bożych) dla Boga samego.
Co dzień, często i w trudnych chwilach patrząc na Ukrzyżowanego ucz się, [widząc że] najuboższy, w cierpieniach największych i wzgardzie od wszystkich, naśladować P. Jezusa nagiego, w takich boleściach i tak wyszydzanego; i bądź posłusznym Panu Bogu we wszystkim i to zawsze, całkowicie, skoro i ślepo.
Kochaj nieprzyjaciół tym więcej, im więcej ci przykrości uczynili, bo P. Jezus: Pater, ignosce illis, non enim sciunt, quid faciunt [ 27 ] [por. Łk 23,34].
Im więcej będziesz cierpiał w tej chwilce życia, tym większą chwałę będziesz miał w niebie.
Kochaj Boga dla Boga samego i dla Niego (coraz spokojniej i miłośniej) w pokoju i miłości cierp i pracuj.
Kochaj, kochaj uczynkiem Pana Boga, daj Mu siebie, wszystkich i wszystko, i bądź z Nim (skupienie) zawsze, bo i On tak robi.
[O. Maksymilian M-a Kolbe]
[ 1 ] Św. Maksymilian otrzymał święcenia subdiakonatu 16 VII 1916 r.
[ 2 ] W oryginale wyraz "pycha" podkreślony dwukrotnie.
[ 3 ] N[aśladowanie] Ch[rystusa], Ks. I, r. I, 4 - przyp. Aut.
[ 4 ] "Iż wejrzał na niskość służebnicy swojej..."
[ 5 ] Drugą część zdania należy rozumieć w świetle innych wypowiedzi Świętego, np.: "W razie upadku nie traćcie nigdy ufności, bo upadek wyjdzie nam na większe upokorzenie, na większą czujność, słowem na większe dobro" – zob. Pisma, 653a.
[ 6 ] Po tych słowach w zeszycie z notatkami znajdują się dwie strony nie zapisane.
[ 7 ] Wyraz "spokojny" podkreślony dwukrotnie.
[ 8 ] Skrót "OR" trudny do odczytania. Być może wskazuje na rektora Kolegium, który często powtarzał ną myśl, powracającą w notatkach św. Maksymiliana z medytacji. Rektorem był wówczas (1913-1916) o. Luigi Bondini, który został później kierownikiem duchowym Świętego.
[ 9 ] Wyraz podkreślony dwukrotnie.
[ 10 ] Wyraz podkreślony dwukrotnie.
[ 11 ] Dla ciebie, z powodu ciebie.
[ 12 ] Urządza wszystko wdzięcznie.
[ 13 ] Wyraz "głupi" podkreślony dwukrotnie.
[ 14 ] Wyznania i Solilokwia św. Augustyna zawierają wiele podobnych myśli.
[ 15 ] Wyraz podkreślony dwukrotnie.
[ 16 ] Głoś "Jezusa i to ukrzyżowanego" życiem i słowem.
[ 17 ] Wyraz "gorącości" podkreślony dwukrotnie.
[ 18 ] Wyraz podkreślony trzykrotnie.
[ 19 ] Wyrazy podkreślone trzykrotnie.
[ 20 ] Wyraz "ubóstwo" podkreślony dwukrotnie.
[ 21 ] Wyrazy podkreślone dwukrotnie.
[ 22 ] Wyrazy "wszystkich wszystkimi" podkreślone trzykrotnie.
[ 23 ] Prostym.
[ 24 ] Wyraz podkreślony dwukrotnie.
[ 25 ] Wyraz podkreślony trzykrotnie.
[ 26 ] Wyraz podkreślony pięciokrotnie.
[ 27 ] Ojcze! odpuść im, bo nie wiedzą, co czynią.